انواع گل رز

از محبوب‌ترین گیاهان در دنیای باغبانی درختچه‌های گل‌دار گل رز، می‌باشند. گل رز دارای انواع گوناگونی می‌باشد، که هر نوع از این گل‌ها ویژگی منحصر به فردی دارند. به طور کلی بیش از ۳۰۰ نوع گیاه گلدار چوبی در نژادهای گل رز وجود دارند. انواع گل‌ رز در سه نوع مختلف گل رز وحشی، گل رز باغی قدیمی و گل رز باغی جدید طبقه‌بندی می‌شوند.

در زمان کاشت با توجه به ژنتیکی که این نوع گیاهان دارند، تنوع قابل ملاحظه‌ای در عادات رشدی آن‌ها وجود دارد. برخی از این گیاهان به مدت زمان ۴ ماه و یا بیشتر گلدهی داشته، برخی دیگر نیز فقط در اواسط تابستان، و برخی از آن‌ها که با گل‌های بزرگ و پهن می‌باشند، وجود دارد. در ادامه به بررسی انواع گل‌های رز و ویژگی‌های آن‌ها می‌پردازیم.

معرفی انواع گل رز

گفته شده که گل رز وحشی حدود ۴۰ میلیون سال قبل بر روی کره زمین موجود بوده، و توسط محققان کشف شده است. بهتر است بدانید که این گل‌ها رشد زیادی دارند، و به مراقبت و نگهداری کمتری نیاز داشته، و کم توقع و مقاوم هم هستند. این گل‌ها در رنگ‌های قرمز تیره، صورتی و سفید موجود است، و بهتر است بدانید که فقط یک بار درسال شکوفا می‌شود. در ایران تنوع این گل بسیار زیاد است. انواع گل رز باغی جدید نیز دارای تنوع بسیار زیادی هستند.

رنگ این گل‌ها بسیار زیبا می‌باشند. در مناطق کوهستانی ایران نیز یک گل به نام واریته موشاتا وجود دارد، اما این گل‌ها برعکس فوئتیدا از رایحه مطبوعی برخوردار نیستند. طبق عادت رشد و گلدهی رزهای باغی جدید آن‌ها را طبقه بندی می‌کنند، که در ادامه به بررسی طبقه بندی آن‌ها می‌پردازیم.

  • فلوریبوندا
  • مینیاتوری
  • بالارونده
  • دورگه‌های چای

گل رز بوته‌ای

به طور کلی این گل‌ها دارای انواع بسیار متعددی از انواع گل رز می‌باشند. معمولاً گل‌های بوته ای به طور ترکیبی ویژگی‌های گل رزهای قدیمی و گل رزهای مدرن را شامل می‌شوند. مراقبت و نگهداری از این نوع گل‌ها بسیار ساده می‌باشد، زیرا رزهای بوته‌ای از مقاومت بالایی برخوردار هستند. معمولا سطح رایحه این گیاهان در مدل‌های مختلف آن کاملا متفاوت است. تکثیر این گل‌ها به راحتی صورت گرفته، و می‌توانید هر چقدر که می‌خواهید آن‌ها را تکثیر کنید. همچنین ناگفته نماند که این نوع رز، رشد بالایی دارد. نام علمی رز درختچه‌ای یا بوته ای، shrub roses می‌باشد.

گل رز بوته ای

گل رز بالا رونده

گل رز رونده نیز یکی دیگر از انواع گل رز می‌باشد. این گل دارای غنچه‌های بسیار بزرگی بوده، و معمولاً در تمامی مقاطع سال گل می‌دهد. گل رز رونده در امتداد دیوارها و حتی بر روی زمین نیز می‌تواند رشد کند. اگر گل رز رونده را به صورت افقی قرار دهید، می‌تواند بسیار بهتر رشد کند، و در این صورت غنچه‌های بیشتری نیز خواهد داشت.

اگر گل‌های رز بالا رونده به یک نرده، درخت، دیوار و یا هر جسم دیگری نزدیک باشند، می‌توانند تا ارتفاع بسیار زیادی به سمت بالا رشد کنند. از همین رو برای زیباسازی باغ و باغچه‌ها از این نوع گل رز استفاده می‌کنند. این گیاه معمولاً گل‌های بسیار زیادی می‌دهد و به داشتن شکوفه‌های بزرگ نیز تمایل دارد. انواع گل رز رونده شامل رز رونده قشقایی، رز رونده زرد و رز رونده معطر هستند.

گل رز بالا رونده

گل رز پاسیویی

این گل رز یکی از انواع گل رز فلوریبوندا می‌باشد، که در مقیاس کوچکتری پرورش داده می‌شود. در صورتی که شما نیز می‌خواهید یک گل بزرگتر از گل‌های مینیاتوری و کوچکتر از یک رزه استاندارد را پرورش دهید، می‌توانید از رز پاسیویی استفاده کنید.

گل رز پاسیویی

گل رز هلندی

یکی از زیباترین انواع گل رز، گل رز هلندی می‌باشد. این گل در طیف مختلفی از رنگ‌های زرد و طلایی موجود است. رز هلندی دارای شکوفه‌ها و گلبرگ‌های بسیار بزرگی می‌باشد. از آنجایی که گل رز هلندی دارای رایحه بسیار مطبوعی می‌باشد، جزء رز‎های پر طرفدار قرار گرفته است. ناگفته نماند که این گل از خانواده گل‌های دورگه چای می‌باشد. می‌توانید در باغ، باغچه و مکان‌های کوچک از این گل نگهداری کنید. بهتر است بدانید که رز هلندی اگر در مسیر رشد صحیح خود قرار بگیرد، بسیار خوش رنگ می‌شود. در نهایت ابعاد آن نیز به ارتفاع و عرض۶۰ الی ۹۱ سانتی متر خواهد رسید.

گل رز هلندی

گل رز پا کوتاه

یکی از انواع گل رز، گل رز پاکوتاه می‌باشد. پیوند گل رز پاکوتاه را بر روی ریشه و یا ساقه‌ای که به خاک نزدیک است، می‌زنند. سپس چند شاخه از پیوند را بیرون می‌گذارند. و آن‌ها را در انجام هرس‌های هر ساله کوتاه نگه داشته، به صورتی که بلندی بوته‌ها نسبت به جنس آن‌ها از ۲۰ سانتی متر تا ۱ متر بلندتر نخواهد شد. از همین رو به آن گل رز پاکوتاه گفته می‌شود.

رز پاکوتاه

گل رز ساقه بلند

امروزه این نوع گل رز در بین مردم از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. معمولاً این گل‌ها را بر روی یک ساقه صاف و لخت نسترن به بلندای ۱ متر الی یک و نیم متر پیوند می‌زنند. حال پس از پیوند، ساقه نسترن به مرور به رنگ قهوه‌ای در می‌آید، و بسیار قوی می‌شود. در نتیجه باغبان شاخه‌هایی که از پیوند روییده می‌شود را می‌تواند به سلیقه خود، و به هر شکل کوتاه یا بلندی که می‌خواهد، درآورد.

رز ساقه بلند

گل رز سرخ مجنون

این گل رز بسیار به رز رونده شبیه می‌باشد. اما در دو دسته جداگانه قرار گرفته، و دارای چند تفاوت هستند. رز سرخ در این مورد بسیار مشابه گل رز رونده می‌باشد، که اگر نزدیک به هر چیزی همچون ساختمان‌ها، گیاهان، درختان و اتومبیل‌ها باشد، به رشد خود ادامه می‌دهد و آن را می‌پوشاند. یک باغبان آموزش دیده جهت تزیین آلاچیق‌ها و سازه‌های مختلف می‌توانند از رز سرخ استفاده کنند.

زیرا وجود این گل‌ها زیبایی منحصر به فردی در محیط ایجاد می‌کنند. این گل‌ها معمولاً تنها یک بار گلدهی می‌کنند. البته در برخی مدل‌های آن تکرار گلدهی دیده می‌شود. از انواع گل رز سرخ می‌توان به رز یاقوت سرخ، رز سیب سرخ، و روز الکساندر ژیرولت اشاره کرد.

گل رز هیبرید چای

یکی از انواع گل رز باغی مدرن، رز هیبرید چای می‌باشد. این گل را به نام علمی hybrid tea roses می‌شناسند. طرفداران گل رز مدرن علاقه بسزایی به این نوع گل رز دارند. گل رز هیبرید چای یا رز دو رگه چای، ساقه‌های بلند و قائم دارد، و در انتهای هر ساقه فقط یک گل می‌روید. معمولاً این نوع گل رز همه ویژگی‌های یک گل رز ایده‌آل را همچون رایحه بسیار خوشبو، و ظاهری زیبا را دارد.

شکوفه‌های این نوع گل بسیار زیبا بوده، و اندازه آن‌ها از ۱۰ سانت بیشتر نمی‌شود. در نتیجه یکی از محبوب‌ترین گل‌های رز در جهان شناخته شده است. از این گل‌ها می‌توان به رز جوزا، رز لینکلن، رز صلح شیکاگو، رز لیزوبار، رز افتخار جانبازان اشاره کرد.

رز هیبرید چای

گل رز گراندیفلورا

شاخه گل‌های رز گراندیفلورا دارای شاخه‌های بسیار بلندی هستند. همین امر امکان برش آن‌ها را ساده‌تر کرده است. سایز گل‌های گراندیفلورا بسیار بزرگ بوده، و نمایشی هستند. همچنین ناگفته نماند که این نوع گل رز‌ها بسیار پر انرژی و سرسخت هستند، و در فصول سرد پاییز و زمستان از مقاومت بالایی برخوردار هستند. گل‌های آن به صورت تکی و یا خوشه‌‌های سه تا پنج‌تایی بر روی ساقه‌های بلند شکوفه می‌دهند. البته این گل‌ها خیلی قابل توجه قرار نگرفته و محبوب نیستند.

گل رز فلوریبوندا

یکی از انواع گل رز، رز فلوریبوندا می‌باشد. گل رز فلوریبوندا در هر چهار فصل، گل‌دهی دارد، و در رنگ‌های گوناگونی همچون نارنجی، بنفش، سفید، زرد و صورتی موجود هستند. در واقع رزهای فلوریبوندا از تلاقی بین رزهای هیبریدی و پولیانتا به وجود آمده، و از گل‌های پرورشی محسوب می‌شود. نگهداری از این گل‌ها بسیار ساده بوده، و از همین رو مورد توجه عموم مردم قرار گرفته، و بسیار محبوب می‌باشد.

معمولاً این گل‌ها را در پارک‌ها و بوستان‌ها می‌توانید ببینید. به طور کلی اندازه گل‌های آن متوسط است، و با قطر حدود ۱۰ سانتی متر می‌باشد. اما روی ساقه‌ی این گل، شکوفه‌ها با اندازه‌های مختلف کوچک و بزرگ وجود دارند. ناگفته نماند که نام علمی این گل‌ها Floribunda Roses می‌باشد.

گل رز پولیانتا

یک گل رز سالم پولیانتا، از فصل بهار تا فصل پاییز می‌تواند به صورت دائم مملو از گل باشد. به همین دلیل است که رزهای پولیانتا از گلدهی بسیار بالایی برخوردار هستند. این گل‌ها در عموم مردم بسیار شناخته شده می‌باشند. شاخه‌های این گل بسیار بزرگ بوده، ولی گل‌های آن بسیار کوچک می‌باشد. طیف رنگی گل رز پولیانتا در رنگ‌های صورتی، قرمز و سفید است. این نوع گل رز در برابر آفات از مقاومت بالایی برخوردار بوده، و در گلدان‌ها نیز پرورش داده می‌شوند. انواع گل رز‌های مهم پولیانتا شامل گل رز پری و گل رز گروس آن آخن می‌باشند.

گل رز پولیانتا

گل رز مینیاتوری و مینی فلورا

گل رز مینیاتوری یکی از انواع گل رزها می‌باشد، که تمامی آن‌ها در ایران قابلیت پرورش را دارند. این گل در رنگ‌های بسیار متنوع موجود می‌باشد. به طور معمول ارتفاع گل رز مینیاتوری هیچ‌گاه بیش از ۴۰ سانتی‌متر نمی‌شود، (مگر آن‌که در شرایط خاصی این اتفاق بیفتد). از همین رو افرادی که از دوست داران گل رز می‌باشند، در باغچه‌هایی با مساحت کم، و یا انواع گلدان‌ها، گل رز مینیاتوری را پرورش می‌دهند.

گل رز مینیاتوری و مینی فلورا

جمع‌بندی؛ انواع گل رز

جالب است بدانید که کلمه رز، واژه‌ای فرانسوی می‌باشد. امروزه یکی از اصلی‌ترین نماد گل رز، عشق و علاقه می‌باشد. یکی دیگر از نمادهای این گل، محرمانه‌بودن آن است. برای مثال در صورتی که در جلسات روم باستان از گل رز وحشی در کنار یکدیگر استفاده می‌کردند، یعنی آن جلسه کاملا محرمانه است. هر یک از رنگ‌های انواع گل رز نیز دارای نماد گوناگونی می‌باشد. همان طور که گفته شد گل رز قرمز نماد عشق است، که البته رنگ بنفش نیز به عنوان نماد عشق شناخته می‌شود. گل رز سفید نماد معصومیت، رز نارنجی نماد شور و اشتیاق، و رز زرد نشانه‌ی شادی می‌باشد.

این گیاه به نور مستقیم خورشید، و آبیاری کاملا منظم نیاز دارد. به صورتی که هر زمان می‌خواهید این گیاه را آبیاری کنید، مطمئن شوید که خاک آن تا عمق ۲ سانتی متری خشک شده است. برای تغذیه آن نیز می‌توانید از کود مخصوص گیاهان گلدار استفاده کنید. سعی کردیم در مطالب فوق انواع گل رز و ویژگی‌های هر یک را برای شما شرح دادیم. از این که تا انتهای این مطلب با گالری گل بهار همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *